петък, 25 декември 2009 г.

Хумористични съвети за начинаещи писатели


Как се избира заглавие за нов роман, за да се продава той лесно и бързо:
1. Постарайте се да подберете много известно заглавие и променете една дума от него. Така читателите ще решат, че стар автор е написал продължение и с радост ще закупят произведение, което се казва: „Полет над кукувиче яйце” или „Трима мъже в лодката без да броим котката”.
2. Избягвайте скромни названия. Никой не купува скучни книги от типа „Старата кола”. Колкото по-ярко е името на книга, толкова по-бързо читателите ще я забележат. „Бягаща по черва” и „Сперма в пистолета", звучат направо блестящо, нали?!
3. Добавете патос и гръмки думи, опирайки се категории от вселенски мащаб. Например: „Властелинът на всичко”, „Император на безкрайността”.
4. Ако не ви стигат думи, не се притеснявате да измисляте нови или да употребявате красиви и неразбираеми. Помнете - колкото е по-умна е една дума, толкова повече читателите ще ви уважават. „Супспензис на макролумените”, „Клиренс до звездата Алилена”.
5. Стремете се да ползвате популярни символи. Те не са много, но има такива като: меч, дракон, галактика, звезда, кръв, любов, замък, война. Умелата комбинация създава не малко оригинални заглавия: „Война на мечовете!”, „Замък на кръвта!”, „Любовна галактика на драконите!”. Не се притеснявайте, ако вече има такива заглавия на пазара, читатели има за всеки.
6. Дайте възможност на читателите да разберат, че ги очаква среща с неочакваното. Ползвайте фрази-абсурди. Нищо не е по-ценно в заглавието на бестселъра от парадокса. Това се получава лесно. Например: взема се думата „днес” и се търси нейната противоположност - „вчера” и вече има прескрасно заглавие: „Вчера ще настъпи днес!”. Също така добре звучи и: „Жив мъртвец!”, „Свободен затворник”, „Студена горещина”. Сметката е проста - читателят веднага ще се опита да осъзнае дали има такова нещо. Освен това, заинтригуван, ще се опита да разбере авторът глупак ли е или отявлен философ, така че книгата ще се купи задължително, за да се разбере за какво става дума в нея.
7. Може да се ползва и противоположния подход. Постарайте се от заглавието да се разбере за какво точно се разказва в книгата и добре обрисувайте сюжета: „Пътешествие до северния полюс или как Малкият Иванчо разбра къде живеят елените на Дядо Коледа и как ще спаси Снежанка от пингвините в следващия том!”
8. Разбира се, най-добре е книгата да се озаглави с една, но много умна дума. Не е задължително да има касателство със сюжета. Така читателите ще се убедят в собственото си невежество и от време на време ще препрочитат книгата, за да търсят скрит философски смисъл. Но откъде да се вземе такава дума?! Прелистете справочници за кандидат-студенти по физика и биология. Думата трябва да е такава, че читателят не само да не може да я запомни, но даже и да не може да я произнесе. „Абсорбация”, „Мегадифузия”, „Превенция”, „Оторизатор”.
9. Постарайте се заглавието на книгата да се произнася като декларация с поне десет удивителни знака. А като заглъхне ехото, никой да не може да добави и думичка. Това не е лесно, но трябва да се търси и опитва. „Убий, за да живееш!!!!”, „Нещо ще става веднага!!!!”
10. За тези, на които гореописаните съвети им се струват прекалено сложни, предлагам няколко прости шаблони за конструиране на напълно подходяши заглавия:
А) постигане на нещо: „Укротяване на вестибулатори”, „Отворяне без помощта на „Сезам””,
Б) правене на нещо: „Да обичаш грозотия”, „Закриване на сянката”, „Да издам романче”, „Да получа хонорарче”,
В) поколението на някого: „Детето на мутрягата”, „Синът на книжния плъх”,
Г) белязани и надарени: „Обречени да живеят”, „Омагьосани таланти”, „Случайно припознати”, „Неволно оскърбени”,
Д) име и професия: „Марцинелла - дулцинея в леглото”, „Иванчо Марийкин - носител на семейния факел”,
Е) датата на някой: „Ден на тръбаря”, „Месец на купувача”, „Година на ...”,
Ж) под знака на някой и нещо: „В името на любовника”, „Под знамето на кръвта”,
З) застъпник за простотии: „Чародей на боклука”, „Победител на вонята”, възможен е и обратен вариант - простотии на застъпници: „Боклукът на чародея”, „Вонята на победителя”
И) от тук от там: „Дебютът на алкохолика”, „Членът на Съюза на писателите”, „Гений-разказвач и глупак-редактор”.

Няма коментари: